סניף אשדוד
סניף ראשון לציון

נהיגה של קטין ברכב מה העונש הצפוי?

על פי דיווחים של משטרת ישראל, מדי שנה נתפסים בכבישים כ-1500 בני נוער שנוהגים כאשר הם אינם אוחזים ברישיון נהיגה. בשנים האחרונות, התופעה המדאיגה של נהיגת קטינים בכלי רכב של קרובי משפחה או של חברים נהפכה נפוצה ביותר ובתי המשפט מתייחסים לעניין בחומרה רבה. 

סעיף 10(א) לפקודת התעבורה קובע כך: "לא ינהג אדם רכב מנועי אלא אם הוא בעל רישיון נהיגה תקף לרכב מאותו סוג, שניתן על פי פקודה זו, ולא ינהג אדם אלא בהתאם לתנאי הרישיון זולת אם פוטר מחובת רישיון נהיגה ובמידה שפוטר". כלומר, חל איסור מוחלט על אדם לנהוג ברכב מנועי אם אינו מחזיק ברישיון בר תוקף לאותו סוג של רכב.

מה אחריות ההורים בנושא?

סעיף 10(ב) לפקודה מרחיב את האחריות וקובע כי בעל רכב שמתיר לאדם שאינו בעל רישיון תקף לנהוג ברכבו, עובר עבירה בעצמו. עם זאת, תסויג אחריותו של בעל הרכב או בעל השליטה על הרכב, במצבים שבהם הוא יצליח להוכיח שנקט בכל האמצעים הסבירים כדי למנוע מאותו בלתי מורשה לעשות שימוש ברכבו. 

כמו כן, סעיף 36ב(ג) לפקודה, מתייחס למצבים חמורים יותר שבהם מי שמחזיק בשליטה על הרכב או בעל הרכב בעצמו, היה מודע לכך שהוא מאפשר לאדם ללא רישיון לנהוג ברכבו. כלומר, במצבים שבהם ההורה מאפשר לילדו הקטין לנהוג ברכבו אף על פי שטרם הוציא רישיון, הוא צפוי לשאת באחריות לביצוע העבירה ולהיענש בהתאם.

מה העונש הצפוי בגין נהיגה של קטין ברכב?

נהיגה של קטין ברכב- מהו העונש הצפוי? נהיגה של קטין ללא רישיון ברכב מהווה עבירת תעבורה חמורה ביותר, שעולה כדי עבירה פלילית. פקודת התעבורה קובעת תקופת מאסר מקסימלית של שנתיים בגין נהיגה ללא רישיון, אם כי בפועל בתי המשפט אינם נוטים לגזור עונש מאסר בפועל. 

במרבית המקרים בית המשפט גם יורה על פסילת רישיונו העתידי של הקטין, והקטין יידרש להפקיד את הרישיון שהוציא במזכירות בית המשפט למשך התקופה שנגזרה לפסילת הרישיון. בנוסף, חשוב לשים לב כי על הנהג חלה חובה לנהוג עם ביטוח בתוקף, ולכן נהיגה של קטין אשר לא הוציא רישיון חושפת אותו בפני תביעות נוספות.

כמו כן, קיימות מספר הוראות חוק מיוחדות שחשוב להכיר, הנוגעות למצבים שבהם מדובר בקטינים שביצעו עבירה. כך, למשל, החוק מחייב להפנות את הקטין אל תסקיר של שירות המבחן, שיבצע אבחון וימליץ לבית המשפט על העונש הראוי בהתאם. בנוסף, סעיף 45ב לחוק הנוער מתייחס לקטינים שביצעו עבירות תעבורה וקובע מי בית המשפט שידון בנושא הקטין. הסעיף קובע כי במקרים של נהיגה ללא רישיון או נהיגה בשכרות, הקטין יועמד לדין בבית המשפט לנוער וביתר המקרים יישפט בפני בית המשפט לתעבורה.

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו: 072-2211221 או השאירו פרטים לקבלת שיחה חוזרת:

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו:

או השאירו פרטים לקבלת שיחה חוזרת:

דיני תעבורה

מחיקת חובות

נדל"ן

מאמרים מומלצים:

עקבו אחרינו
וקבלו עדכונים

בוכובזה & סיילס

משרד עורכי דין

אלפי לקוחות מרוצים
דיסקרטיות מלאה
אסטרטגיה משפטית

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו:

או השאירו פרטים לקבלת שיחה חוזרת: